Schrif­te­lijke vragen ex art 41 Reglement van Orde met betrekking tot Strategie GAE


Indiendatum: 2 jul. 2023


Geachte voorzitter,

Naar aanleiding van het uitstellen van de bespreking van de nieuwe Strategie van GAE blijven een aantal vragen die ik aan het college had willen stellen onbeantwoord. Deze vragen zou ik wel graag beantwoord hebben:

  1. Kunt u uitleg geven wat de economische voordelen voor Noord-Nederland zijn door de mogelijke samenwerking met de Schipholgroep, als daarmee een toename in fossiele mobiliteit zowel op het land, als via de lucht tot ontwikkeling zal komen?
  2. 2. Door de mogelijke ruimere openingstijden van GAE zal er meer hinder ontstaan voor de omwonenden door meer lawaai, vervoersbewegingen en uitstoot. De omwonenden zullen dan in de praktijk ongeveer 6 tot 7 uur nachtrust krijgen. Kunt u aangeven hoe deze hinder beperkt wordt mocht het elektrisch vliegen langer op zich laten wachten of als dat niet van de grond komt? En hoe verhoudt deze ruimere openingstijden zich tot de Drentse klimaat- en stikstofopgave?
  3. 3. Meer vliegtuigen over de natuurgebieden het Fochteloerveen en Norgerholt zal extra uitstoot in die gebieden kunnen geven. Beschikt u over cijfers van de exacte uitstoot van het

vliegverkeer via de route over N2000 gebieden? Zo ja, zou u ons deze cijfers kunnen verstrekken? Zo nee, waarom niet?

Alvast hartelijk dank voor uw antwoorden. Met vriendelijke groet,

Siska Peeks

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen 'Feitelijkheden over Wnb en stikstof in Drenthe'

Lees verder

Rondvraag doden wolf in Wapse op 9 juli

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer