Door­fiets­route Groene As en fiets­tunnel Vrie­zerbrug


commissie OGB 13 oktober 2021

13 oktober 2021

Voorzitter,

Er is een studie uitgevoerd naar diverse tracé-opties van de Groene As Assen-Groningen. De Partij voor de Dieren is een voorstander van minder autokilometers en dus minder uitstoot.

Als forens tussen Assen en Groningen ken ik het stuk vrij goed. Zo ben ik een tijd op een speedpedelec, op en neer gefietst tussen huis en werk. Op een zgn. snelle fiets ben je sneller van A naar B, maar zijn er ook wel wat risico’s, merkte ik, zoals bijvoorbeeld snelheidsverschillen tussen fietsers onderling, gevaarlijke situaties met auto’s, gladheid, noem maar op.

Daarom vraag ik de gedeputeerde om de veiligheid van de fietser nog meer te bevorderen.

Ten eerste met betrekking tot de fietsstraat waar de auto te gast is: de Partij voor de Dieren vraagt zich af of dit fenomeen duidelijk is voor de automobilist want het kan voorkomen dat fietsers daar met 80 kilometer per uur worden ingehaald. Wij stellen voor om nog eens goed naar de inrichting van de fietsstraat te kijken, om het snelle autoverkeer te ontmoedigen.

Ten tweede met betrekking tot het te kiezen tracé: dit is wat ons betreft een lastige omdat er diverse opties zijn met elk hun eigen voor- en nadelen. Als we kiezen voor het tracé Route variant oostelijke kanaaldijk Noord-Willemskanaal, is dan de veiligheid te waarborgen omdat de fietser, zeker in dit jaargetijde, ook in het donker fietst. Mijn vraag is hoe dit opgelost wordt?

De Partij voor de Dieren staat achter de ambities van dit plan maar over de uitvoering hebben we bedenkingen vanwege de punten die ik net noemde.

Kortom een fijn fietspad is 1 ding maar we willen ook aandacht vragen voor meer factoren die meespelen om mensen over te halen om op de fiets te willen gaan. Onze inschatting is dat de aanleg van de doorfietsroute 1 van de onderdelen kan zijn zodat men en masse uit de auto komt en op de fiets springt om naar hun werk of school in Groningen te gaan.

Concluderend: de Partij voor de Dieren kan instemmen met de fietstunnel Vriezerbrug en het tracé Route variant oostelijke kanaaldijk Noord-Willemskanaal want de overige varianten zijn of te onveilig of ongezond of er moeten bomen gekapt worden. Dit laatste is vrij belachelijk als je onder andere voor het milieu, forensen op de fiets wilt krijgen en vervolgens CO2-opnemers gaat kappen.