Bijdrage Strategie GAE en NEDAB kosten


6 december 2023 - Siska Peeks

11 december 2023

Voorzitter,

Dit college is dol op sprookjes. Na het sprookje van Roodkapje en de grote boze wolf, gelooft ze nu ook in het sprookje van de strategie van Groningen Airport Eelde. Een mooi sprookje over duurzame luchtvaart. Zoals iedereen weet, SPROOKJES BESTAAN NIET.

Want wat is nu duurzaam in deze context? De zogenaamde bio-kerosine? De elektrische vliegtuigen? De waterstof vliegtuigen?

Tijdens de afgelopen verkiezingscampagne was ik bij het Jongerendebat en daar trof mij de vraag van een jongere waarom er in diverse Drentse dorpen geen openbaar vervoer meer is en hoe hij dan naar school moest komen.

GS wil wel veel geld aan het vliegveld geven maar voor Openbaar Vervoer van onze jongeren is geen geld. Mijn fractie vindt dat verkeerde prioriteiten.

Dan over de overlast door de verruiming van de openingstijden, ik vind het schokkend hoe er met de omwonenden omgegaan wordt op dit punt. Nachtrust en dus gezondheid van mensen onder de aanvliegroute tellen blijkbaar niet! Wat wordt er gedaan om de overlast te verminderen voor omwonenden in bijvoorbeeld Glimmen?

We horen al jaren dat nu echt de aantallen passagiers gaan stijgen maar als we de cijfers dan weer krijgen dan blijkt dat niet waargemaakt te kunnen worden.

Ik vraag me af wat nu precies het doel is van het in de benen houden van een verlieslijdende luchthaven. Afgezien van de donorvluchten en de traumaheli, dat zijn levensreddende zaken. Daarvoor zou als noordelijke provincies ook gekeken kunnen worden naar andere oplossingen en plaatsen.

Dan de lesvluchten: Ik heb begrepen dat alle lesvluchten van Nederland vanaf GAE gedaan worden omdat geen enkel ander vliegveld deze wil. Er is te veel overlast daarvan vindt men. Nou dat vinden de mensen die onder de vliegroutes wonen van de lesvluchten in Drenthe dus ook.

Deze zouden ooit elektrisch worden maar we kunnen die groen opgewekte energie beter voor huishoudens en eventueel bedrijven gebruiken. Bijvoorbeeld om van het gas af te komen.

Nu ik het toch over de gesubsidieerde vakanties heb voor een groepje mensen dat per vliegtuig op vakantie gaat. Zij gaan hun geld in Turkije, Spanje en Griekenland uitgeven, dat levert Drenthe dus ook niks op, maar kost de belastingbetaler wel geld en de omgeving zit met de verstoring en uitstoot door de hobby van een relatief kleine groep. Zorg nou dat alle mensen in Drenthe mee kunnen doen.

Tot zover.


Tweede termijn:

Is objectief aangetoond dat GAE voor meer bedrijvigheid zorgt in Noord-Nederland? Levert het dus meer op dan het kost? Of levert het investeren in meer buslijnen niet ook meer bedrijvigheid op?

Hoe zit het met de relatie met de klimaatopgave? Vooralsnog zijn er geen elektrische vliegtuigen in gebruik en zal het hele arsenaal aan vliegtuigen nog niet in 1 klap over zijn op elektrisch. De uitstoot van CO2 en stikstof blijft dus onverminderd en wordt wellicht zelfs meer. Dat valt toch alleen terug te dringen door de luchtvaart te krimpen?

En dan nog het recente onderzoek over de opening van vliegveld Lelystad, dat zou de doodsteek voor GAE kunnen zijn. Waar blijft dan het geld dat de Provincie Drenthe in het vliegveld heeft gestopt?

Wij staan voor:

Interessant voor jou

Bijdrage uitwerking coalitie akkoord

Lees verder

Bijdrage Burgerberaad

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer