Schriftelijke vragen ex art 41 Reglement van Orde betrekking tot Aandacht voor dassen bij werkzaamheden aan N-wegen
Indiendatum: 25 sep. 2024
Betreft: Schriftelijke vragen ex art 41 Reglement van Orde betrekking tot Aandacht voor dassen bij werkzaamheden aan N-wegen
Geachte voorzitter,
Op dit moment wordt aan de N386 tussen Donderen en Vries groot onderhoud uitgevoerd in opdracht van de provincie Drenthe.
Deze weg kruist een heel oude dassenwissel. Regelmatig steken hier de dassen de weg over om van burcht naar burcht te gaan. Precies op die locatie hebben de afgelopen vijf jaar minstens vier dassen het leven verloren.
De provincie Drenthe heeft er echter voor gekozen geen faunapassage aan te leggen voor een veilige oversteek van dassen en andere dieren, ondanks een verzoek daartoe van de lokale dassenwerkgroep.
Wij horen graag meer over de beweegredenen van de provincie om deze voorziening niet te treffen. Het groot onderhoud aan de weg zou juist een uitgelezen kans zijn een faunapassage aan te leggen en aan onze zorgplicht voor de natuur te voldoen.
- Is het college bekend met het feit dat de N386 ter hoogte van hectometerpaal 20,0 een oude dassenwissel kruist?
- Is het college bekend met het feit dat er precies op deze plek al minstens vier dassen zijn omgekomen in de afgelopen vijf jaar?
- Wat waren de redenen van de provincie om geen faunapassage aan te leggen, ondanks een onderbouwd verzoek daartoe? Graag toelichting.
- Heeft u bij deze beslissing meegewogen dat ook andere dieren gebruik zullen maken van de faunapassage en dat deze voorziening meer dierenlevens zal schelen dan alleen die van de dassen? Graag toelichting.
- Wanneer is er voor het college wél aanleiding om een faunapassage aan te leggen? Graag toelichting.
- Hoe worden de aanrijdingen met dassen door de provincie bijgehouden? Heeft de provincie dan alle aanrijdingen in beeld, of zullen het er in werkelijkheid meer zijn?
- Dassen lijden erg bij aanrijdingen met verkeer, en als provincie hebben
wij wat Partij voor de Dieren betreft een taak om dieren geen
slachtoffer te laten worden van onze acties. Immers, wij als menselijke
dieren gaan met onze wegen dwars door het leefgebied van niet-menselijke dieren heen. Deelt het college deze opvatting? Graag toelichting. - Een aanrijding met een das is voor een motorrijder levensgevaarlijk. Is veiligheid, gezien vanuit de mens, voor de provincie een reden om wel een faunapassage aan te leggen? Zo ja, wanneer is dat dan het geval? Zo nee, waarom niet?
- Wat zijn de totale kosten van het groot onderhoud aan de N386 tussen
Donderen en Vries? Wat zijn de kosten van het aanleggen van de
faunapassage als dat wordt meegenomen met het groot onderhoud? - Is de provincie op een andere manier bereid de dieren te beschermen
tegen het verkeer op deze weg, bijvoorbeeld met een waarschuwingsbord of het matigen van snelheid? Graag toelichting.
Alvast bedankt voor uw antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Renate Zuiker | Statenlid PvdD Drenthe
Indiendatum:
25 sep. 2024
Antwoorddatum: 22 okt. 2024
Geacht Statenlid Zuiker,
In uw brief van 24 september 2024 stelde u een aantal vragen over aandacht voor dassen bij werkzaamheden aan N-wegen. Deze vragen beantwoorden wij als volgt.
Vraag 1
Is het college bekend met het feit dat de N386 ter hoogte van hectometerpaal
20,0 een oude dassenwissel kruist?
Antwoord 1
Ja, daar zijn wij mee bekend.
Vraag 2
Is het college bekend met het feit dat er precies op deze plek al minstens vier
dassen zijn omgekomen in de afgelopen vijf jaar?
Antwoord 2
Ja, daar zijn wij mee bekend.
Vraag 3
Wat waren de redenen van de provincie om geen faunapassage aan te leggen,
ondanks een onderbouwd verzoek daartoe? Graag toelichting.
Antwoord 3
Op basis van een verzoek van een inwoner om een faunapassage ten be-
hoeve van de das aan te leggen, is de locatie door de provincie beoor-
deeld. Volgens gegevens van een jaar geleden zou het gaan om de locatie
bij hectometerpaal 20.0 van de N386. Hiermee zouden twee burchten aan
beide zijden van de weg met elkaar verbonden kunnen worden.
De aangegeven locatie ligt midden in een open landbouwgebied, op de
Zuideresch tussen Vries en Donderen. Rondom de locatie zijn weinig
doorlopende landschappelijke elementen aanwezig. Als geleiding naar en
van de passage zijn groene landschappelijke elementen gewenst die een
verbinding vormen tussen beide burchten. Nieuwe aanleg van dergelijke
landschapselementen is landschappelijk op deze locatie niet gewenst/niet
mogelijk.
Ten behoeve van de faunageleiding naar de passage toe, zullen er langs
de weg rasters geplaatst moeten worden. Er staan woningen langs de
weg en er zijn veel perceelsontsluitingen aanwezig, waardoor het lastig
wordt om het raster goed functionerend te krijgen.
Vraag 4
Heeft u bij deze beslissing meegewogen dat ook andere dieren gebruik zullen
maken van de faunapassage en dat deze voorziening meer dierenlevens zal
schelen dan alleen die van de dassen? Graag toelichting.
Antwoord 4
Dat is inderdaad meegewogen. Vanwege de openheid van de es en het
ontbreken van landschapselementen is het juist de verwachting dat er
weinig andere diersoorten van een dassentunnel zullen profiteren.
Vraag 5
Wanneer is er voor het college wél aanleiding om een faunapassage aan te
leggen? Graag toelichting.
Antwoord 5
Wanneer het landschap (bijvoorbeeld vanwege aanwezigheid van
landschapselementen, bosjes, poelen en dergelijke) aansluit bij een moge-
lijke faunapassage en wanneer de inschatting is dat er naast dassen meer
dieren van kunnen en zullen profiteren, is er voor ons aanleiding een
faunapassage aan te leggen. Maar ook zal de praktische uitvoerbaarheid
worden meegewogen: is de aanleg van rasters op deze locatie functioneel
en praktisch uitvoerbaar, ook rekening houdend met de aanwezigheid
van bijvoorbeeld erven, tuinen en perceelsontsluitingen. Tot slot zijn
onderhoudswerkzaamheden aan de weg ook aanleiding om afwegingen
te maken.
Vraag 6
Hoe worden de aanrijdingen met dassen door de provincie bijgehouden? Heeft
de provincie dan alle aanrijdingen in beeld, of zullen het er in werkelijkheid meer
zijn?
Antwoord 6
De provinciale kantonniers houden de aanrijdingen met dassen bij.
Daarnaast worden verkeersslachtoffers ook op vrijwillige basis door parti-
culieren doorgegeven aan de Dassenwerkgroep Drenthe. Daar hebben
wij ook contact en overleg mee. Daarmee zullen in totaal niet alle aan-
rijdingen worden geregistreerd, maar er is zeker een redelijk goed beeld
van het aantal slachtoffers.
Vraag 7
Dassen lijden erg bij aanrijdingen met verkeer, en als provincie hebben wij wat
Partij voor de Dieren betreft een taak om dieren geen slachtoffer te laten
worden van onze acties. Immers, wij als menselijke dieren gaan met onze wegen
dwars door het leefgebied van niet-menselijke dieren heen. Deelt het college
deze opvatting? Graag toelichting.
Antwoord 7
Wij zien dat wij met de aanleg van wegen leefgebieden van dieren door-
snijden. Er is om die reden reeds veel geïnvesteerd in het voorkomen van
aanrijdingen met dieren, bijvoorbeeld in de vorm van faunapassages en
ecoducten. Wij zijn tevens van mening dat het kostenaspect en een goede
doorstroming van het verkeer mede in de afwegingen betrokken dienen
te worden. Om die reden zijn nog niet alle faunaknelpunten opgelost. In
de toekomst zullen meer faunaknelpunten opgelost worden.
Vraag 8.
Een aanrijding met een das is voor een motorrijder levensgevaarlijk. Is veiligheid,
gezien vanuit de mens, voor de provincie een reden om wel een faunapassage
aan te leggen? Zo ja, wanneer is dat dan het geval? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 8
Verkeersveiligheid voor mensen speelt zeker mede een rol om werk te
maken van faunapassages. Deze afweging wordt echter niet per fauna-
voorziening gemaakt, maar geldt voor alle voorzieningen.
Vraag 9.
Wat zijn de totale kosten van het groot onderhoud aan de N386 tussen Donderen
en Vries? Wat zijn de kosten van het aanleggen van de faunapassage als dat
wordt meegenomen met het groot onderhoud?
Antwoord 9
De kosten van het onderhoud van de N386 liggen in de orde van grootte
van € 500.000,--. De kosten van een dassentunnel liggen in de orde van
grootte van € 40.000,--.
Vraag 10
Is de provincie op een andere manier bereid de dieren te beschermen tegen het verkeer op deze weg, bijvoorbeeld met een waarschuwingsbord of het matigen van snelheid? Graag toelichting.
Antwoord 10
Het gaat hier om een provinciale 80 km/uur-weg. De ervaring leert dat waarschuwingsborden langs een lange rechte weg weinig tot geen effect hebben. Vanwege de verkeersdoorstroming is een snelheidsbeperking hier ook niet gewenst.
Hoogachtend,
Gedeputeerde Staten van Drenthe
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Schriftelijke vragen ex art 41 Reglement van Orde met betrekking tot uitvoeringsplan Flora en Fauna/Faunabeheerplan
Lees verderTechnische Vragen begroting 2025
Lees verder