Bijdrage kwar­taal­rap­portage GAE


Commis­sie­ver­ga­dering 12 maart 2025

17 maart 2025

Voorzitter,

Ik volg dit onderwerp al van voor Corona en ik heb tot nu toe nog nooit kunnen ontdekken dat GAE haar doelstellingen met betrekking tot passagiersaantallen en exploitatie heeft gehaald.

Elk jaar lezen we dat er echt meer passagiers zullen worden afgehandeld op GAE, maar aan het eind van het jaar moeten we toch constateren dat dat weer niet gehaald werd.

Ondertussen gaat de overlast maar door. En met overlast bedoel ik die voor omwonenden en de stikstof en CO2 uitstoot. We horen elk jaar de belofte dat het elk jaar beter wordt, maar de waarheid is: dat het nooit beter wordt!

Samengevat, wordt er een dienst in het leven gehouden die nauwelijks maatschappelijk nut heeft maar die wel veel maatschappelijke kosten oplevert. En dat schept de vraag: vanwaar deze obsessie met GAE?

Een normaal bedrijf waar het zo slecht mee gaat zou allang opgedoekt zijn. Er is gewoon niemand die dit vliegveld wil gebruiken! Besteed die miljoenen liever om te lobbyen voor goede spoorlijnen om het Noorden te ontsluiten.

Al die tijd dat je dat vliegveld intact houdt blijft het risico dat er F35 vliegtuigen op gestationeerd worden. Nou, dat is een leuk kadootje voor de inwoners van Drenthe! Inmiddels is het vliegveld een veiligheidsrisico voor Drenthe, gezien de geopolitieke omstandigheden.

Dus het slimste is om de aandelen te gebruiken om een betere bestemming voor het vliegveld te realiseren. Bijvoorbeeld woningbouw.

Tot zover.

 

Wij staan voor:

Interessant voor jou

Bijdrage beleidskader startnotitie participatie

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer